Nu har jag rännt till skräddaren ett gäng gånger, så många gånger att det faktiskt förtjänar ett blogginlägg. Jag har lagat mina gamla Levis jeans så många gånger genom åren så det är nästan är omöjligt att de fortfarande är vid liv. Jag minns hur jag köpte dem 1990 i en yttepyttebutik i Gamla Stan, nån snubbe köpte in stora partier från USA och sålde billigt i den minimala lokalen. En liten hemlighet som vi var många födda mitten på 70-talet hade. Så jeansen är alltså 36 år och fortfarande i bruk, det är mäktigt ändå. Sönernas jeans har jag lämnat in flertalet gånger men nu valde jag även att lämna in makens skjorta. När han fyllde år i maj ville jag ge ett snyggt plagg men han har redan massor så det kändes fel. Då kom jag på att jag såg att en favoritskjorta, som han köpte när vi var i New York 2009 hade gått sönder. Den går inte att ersätta då den var unik och revan i tyget var rätt stor så den kan inte användas. Men om man lagar den? Då ska den ju funka. Så det jag gjorde var att jag slog in hans gamla skjorta i ett fint paket och var lite lurig när han öppnade det. "Men, det är ju min gamla skjorta" sa han. "Ja, du ska få den lagad i födelsdagspresent. Så du får tillbaka din fina skjorta kan man säga", svarade jag. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med min idé. Sönernas jeans på väg till skräddaren. Mobilens gör hål på både ficktyget inne i jeansen och själva jeanstyget på äldste sonens byxor och sedan grenen på lillebrors. Köpa nytt eller laga? Jag pratade med Stefan Nilsson om det här och han har precis genomfört världens första konferens i ämnet, Care & Repair Day, du kan se den digitalt HÄR. Han berättade att konsumenter är beredda att betala 30% för en lagning/renovering av nypriset visade en ny undersökning. Det gäller allt; kläder, inredning och hemelektronik. Men när kläder är så billiga som hos vissa kedjor - där är lagningen ibland dyrare än originalpriset? Jag säger att det då inte är skräddaren som är för dyr utan klädjättarna som är för billiga. Mina birkenstock jag lagade här om året, se HÄR. Och min väska (som nästa år fyller 30) som jag ägnade ett helt inlägg till HÄR. Gillar den lätt galna mixen hos kemtvätten/skräddaren. Här är älskade plagg som ägarna önskar tar hand om och behålla. Fint! Och makens ljusblå skjorta med sönderslitna ärmar har fått snygga lappar över armbågarna. Vi kliver in i en sommar med lite nytt, nött och blått. Inte så mycket lånat om man nu ska gå på den gamla bröllopsramsan du vet. Men mest gammalt, ska ju ändå bara röra mig från hus till strand och tillbaka!