Vi valde att ha en plockmiddag med allt gott man kan tänka sig, en temakizushi som är som en sushi-taco. Jag har skrivit mer utförligt om temakizushi HÄR. Jag vet inte varför men så fort det är nån borta från den vanliga middagsuppställningen görs det lite extra, som för att "nu passar vi på, myser vi mer" typ. Det skulle bli en fredagskväll med endast mig och dotter då övriga herrar Lyth hade egna grejer men äldste sonens träff ställdes in. Jag och sonen gick till torget och handlade i den asiatiska butiken, hos grönsakshandlaren och på den vanliga matbutiken. Alltid lite extra att faktiskt gå till de mindre butikerna. Jag önskar att jag hade fler sådana nära. En brödbutik som inte är snordyr och öppet lite oftare. Gärna en chark- och äggbutik med - då är vi all set.Sedan var det bara att börja fixa. Det som egentligen var en ansträngning var att koka sushiris. Jag testade en ny variant med plastfolie mellan riset och kastrullocket. Nja, jag vet inte om det var så bra. Sådan här lax som säljs i fina bitar, menad att göra sushi av, är verkligen snordyr. För oss tre köpte jag 300 gram. Mer än så går liksom inte kan jag tycka. Men med andra matiga delar av denna plockmiddag ska vi nog bli mätta. Som gyoza och min favorit silky tofu. Gyozan är färdig och bara att steka/ånga. Tofun gör jag så HÄR. Och de två marinerade salladerna ser du HÄR. Både jag och dottern har haft sådan cravings på edamame länge. Nu slukade vi en hel påse på två röda. Och sedan var det bara att börja göra sina små munsbitar med allt gott man vill ha. Och dippa i soya. Alltså mums vad gott. Det var en sådan fantastisk junikväll. Hade det varit oktober så hade vi lätt satt oss i tv-soffan direkt efter middagen och myst med massa film men det går ju inte när det är ljus varm sommarkväll. Hur många sådana här kvällar kommer vi få sommaren 2026? Nej, den måste njutas av och en promenad till vår närmsta mack är en mycket bra sak att göra. Dels att komma ut, förlänga kvällen men att man pratar så bra när man går bredvid varann. På macken finns det så klart massa saker att köpa men vårt mål var glass till efterrätt. Jag valde ett säkert kort; TipTop men hallå! Ska det liksom inte vara mer "tip" på toppen? Du vet det puffade riset som ska vara i chokladen. Det var ju nästan noll puffat ris. Mer en storstrut kan jag tycka.Hur som helst. En skön promenad dit och ännu bättre hem för då kan man njuta av glass, med eller utan puffat ris.Sedan blev det film i soffan, nu med gott samvete. En fin fredag, den första detta sommarlov. Det bådar gott måste jag säga.