Livet går i vågor, vissa perioder är man helt besatt av något så som att se en serie, bara äta en viss rätt eller anamma en klädstil man sedan aldrig mer vill se. Jag kan inte vara ensam om att tex ha ätit allt för mycket sushi under en period för att sedan behöva vänta typ 8 månader för att äta igen.Jag har kommit på mig själv med att varje kväll nu hänge mig åt tre saker och då inse hur de tagit ett grepp om mig. Då det inte är av någon skadlig (nåja) art så låter jag det vara. Jag är fullt medveten om att jag i höst nog inte vilja fortsätta. Men om det är så - ja då få det vara så. 1 Lyssna på ljudbokJag är en periodare i att läsa böcker och varje gång jag är inne i en bok så säger jag till mig själv att "det här mår du bra av, fortsätt" men när boken är slut så blir det inga fler. Jag måste vara sist på jorden (om inte - välkommen till late adopter club) att fastna för ljudböcker. Nu kan jag på riktigt vilja ha möten i stan för att kunna åka tunnelbana och lyssna på böcker på resan. Jag orkar inte längre bete mig som en zombie och scrolla på mobilen utan den får ligga i väskan och ljudboken rullar i öronen.Det gick så långt att jag var tvungen att köpa hörlurar med sladd för mina trådlösa laddade ut hela tiden. Bok-klassiker blandas med banala deckare - allt får mig att må bra. Lyssnar hellre på mina böcker än tittar på dåliga serier och framförallt sluta dumscrolla.2 MajongVarje sommar blir jag PatiensHelena. Jag tar fram kortleken och lägger alla möjliga olika patienser. Jag och pappa la alltid patients på sommarloven och det sitter kvar. Det är så otroligt vilsamt och en typsik jag-är-ledig-symbol. Jo jag älskar att spela kort och spel med andra på semestern också men att sitta själv i kvällsljuset med en kopp te och lägga harpan för 323.e gången är bara bäst. Men nu har jag hittat en typ av patiens på mobilen och jag är helt hooked. Det finns många sådana här para-ihop-spel som Candy Crush men de är för mig samma variant av dumscrollande. Majong är det kinesiska brickspelet som kan spelas på olika sätt men ett av dem är para ihop två och två brickor tills brädet är tömt. En patiens alltså. Det kräver tankeverksamhet, strategi och lite klurighet så jag känner hur min hjärna får jobba lite fast det är så vilsamt. Lite synd att det är i mobilen men väldigt smidigt då det är så många brickor man ska ha med sig annars 😅3 Kanderade nötterJag är en sådan som hellre tar förrätt än efterrätt, hellre tar chips än glass, hellre en salt fisk än choklad. Så när det finns salta snacks så är jag där och tömmer faten. Min senaste besatthet, ja jag säger besatthet för det börjar likna en galenskap, är salta kanderade nötter. Jag äter lätt en påse per kväll. Alltid älskat salta nötter men när dessa möter honung så går hela min kropp upp i glädje. Det är så galet gott att jag känner mig som Gollum och vägrar någon röra min Precious-skål av bruna klumpar. Och ni förstår min Nirvanaupplevesle här om kvällen när jag spelade Majong, lyssnade på bok och åt mina nötter samtidigt. Jag vet inte om detta kan klassas för vardagslyx eller första steget till ett isolerat liv ha ha. Jag har ännu inte gjort kanderade salta nötter själv men det känns inte långt borta för ett försök. Jag har rostat salta nötter, gjort honungsnötter och älskar att göra kanderade popcorn så då är det väl dags att utforska även detta?Nå, är jag ensam om att ha perioder av besattheter????