Hej vänner. Jag hoppas din midsommarhelg har varit glad och fin. Vädret var bra på de flesta ställen i landet har jag förstått så då är det nog många som fått en fin helg. Om man bortser från matchen igår så var det en perfekt midsommar på alla sätt. Vi kom nyss hem från våra vänners landställe där vi firade i dagarna två. Vi packade bilen tidigt på fredagsmorgon till bredden med mat, dryck, solkräm, sängkläder och exakt allt annat för en somrig helg. Lämnade motorväg, körde in på grusvägar och kände att nu startar firandet. Svängde in till stuven och möttes av våra vänner plus en familj till så vi blev allt som allt 13 personer. Kalla glas hälldes upp och vi skålade in midsommaren. Och den lax som fått gå ett gäng timmar i rökugnen pep att den var klar. Det här kan ju bara bli bäst. Vi delade upp oss och några (männen) började med att fixa för lunchen, vi övriga (kvinnorna) band kransar. Två saker som måste göras och några var mest intresserade av maten så uppdelning kändes rätt. Blir knappast mer midsommar än så här. Den årliga kransbilden ska tas. I mitt fall blev det en selfie. Fast min midsommarklänning ville jag få med så maken fick snällt släppa sillen och ta en bild på mig. Det här är min mormors gamla underklänning. Den är så otroligt vacker och delikat. Knappt jag vågar röra mig i den. Kransar och mat klara så då hjälptes alla åt att ställa fram all otroligt god mat vi gemensamt köpt och lagat. Inte sju sorters blommor under kudden men likväl sju (minst) sorters sill. Matjes med brynt smör är bland de godaste. Vilket väder. Jag tänker bara säga det en gång så det inte blir tjatigt men jisses vad härligt det var!!! Sånghäfte åt alla! Många varv till buffébordet blev det och så att jag förbannade mig själv för att jag blev så mätt. Jag hade velat äta mer av allt det goda. Bästa sättet att smälta maten måste väl vara ett dopp i havet? Skönt att den där regeln med att vänta en timma efter maten innan man får bada nu är struken. Jag hade bytt om, tog med badkläder men nej. När till och med de som badar vinterbad sa att det var skitkallt förstod jag att det här inte var för mig. Till och med min väldigt varmblodiga man som badar jämnt frustade av köld. Men man kan få njuta av klipparna och vyerna också. Majoriteten av sällskapet badade så det var ju ändå bra betyg. Ingen rast och ingen ro - nu blir det femkamp. Jag var lekledare och delade in alla i grupper där det var tre personer i varje lag som inte var släkt med varann. Och jag måste säga att jag är rätt nöjd med grenarna. Jag får sätta dem i eget inlägg för inspiration. Överambitiös med utskrivet protokoll? Absolut! Bra kämpat alla!!! Stilla timmar i solen med ett svalt glas samtidigt som middagen började så sakteliga ta form. Om det är sill till lunch så är det givet att det är grill till middag. En outtalad regel va? Olika sorters kött och styckdetaljer hade grillats på allra bästa sätt och serverades med divers godsaker, grönsaker. Sedan förflöt kvällen som sig bör en somrig varm kväll. Jag är inte den som kan hålla ögonen öppna när klockan börjar trilla över midnatt om det inte finns dans eller spel/lekar med så jag kände hur jag kastade in handduken efter 01. Några satt kvar till 04 och såg solen gå upp. Det var imponerande av dem och just de tog lite sovmorgon dagen efter...En midsommarafton av allra bästa slag. Så tacksam över att vi får ta del av våra vänners lilla paradis vid havet. Så fint, så härligt och så somrigt!