I dag det National Cream Tea Day! Mitt i värmebölja tycker minsann britterna att man ska njuta nybakade scones, clotted cream, sylt och rykande hett te. National Cream Tea Day är en årligt återkommande hyllning till den klassiska brittiska traditionen och kan jämföras med ”Kanelbullens Dag” i Sverige. Ja jo jag vet att man dricker te alla dagar på året i Storbritannien men lite knasigt placerat må det vara kan jag tycka. Men hej - jag är inte den som säger nej till att fira godsaker.Och märk väl att det alltså inte är Afternoon tea utan det här är den krämiga varianten som vad jag förstått skillnaden är att man går direkt på sconesen. Inga små snittar eller trekantsmackor här inte! Och det är väl aldrig fel att mumsa scones? Kanske man kan göra det med iste istället? För av vad alla rapporter som jag hör ska det bli upp till hiskeliga 33 grader i helgen. Då är ju iste något av det bästa man kan njuta; svalkande, uppiggande och lagom sött. Min iste blev viral när det begav sig... Och det var himlastormande 13 år sedan. Jösses, var tar tiden vägen. Hursomhelst - även om inlägget är gammalt så är receptet minst lika bra idag som då. Och scones är ju enkelt och kul att baka (bara 12 år gammalt inlägg 😂) så dra fram förklädet nu och fira National Cream Tea Day du med.